söndag 30 september 2012

Jaja, så kan det gå!


Innan jag börjar det egentliga inlägget så kommer här en länk till det inlägg jag skrev i våras om hur man kommenterar i bloggen, håll tillgodo!

http://arrdiz.blogspot.se/2012/03/att-kommentera-i-denna-nya-blogg.html
Läs och testa :)


Då var debuten i lkl 3 gjord!
 
Jajemän, fick ett infall och ringde Falu BK och hörde om jag kunde efteranmäla, och det kunde jag!
 
Vi var hela två ekipage, lagom många, det andra var en tjej från Falun som jag träffat då och då, så det kändes tryggt och bra som debut.
 
Börjar med sittande, Spajk skötte sig så fint! Tyvärr gick Greia upp, men Anneli stoppade henne på vägen och satte henne igen, skönt att kunna "korrigera" på tävling! Iaf så satt både Spajk o Greia så fint sina två minuter! En bra start :) En fin 10:a i betyg!
 
På platsliggningen var jag tvungen att ta ett dk på läggandet.... Det är så tacksamt på Falu BK, det finns små titthål så man kan tjuvkika på hundarna under platsen, Spajk låg fint tills det var ca 3 sekunder kvar.....då började han nosa omkring sig?! Så betyget blev bara 8,5.....skit också!
 
Under sittande och platsen hade inte Spajk sett rutan, men när det var dax för oss att gå in för själva programmet....ja DÅ såg han minsann rutan och låste på den :( J*vla skit!!!
 
 Iaf så gick fria följet helt okej, det var plaskblött på planen, det stänkte när man gick, så han satte sig inte i några halter, och släppte vid helt om plus att han pendlade i pos. så det blev bara 5,5 i betyg....
 
Jag kan ju tillägga att domaren ska iväg och döma nordiska mästerskapen i lydnad, så han är tuff i sin bedömning!
 
Sättandet gick sååååå fint!! Iaf fram till återgången...där fick vi samma "fenomen" som vi ibland haft på tävling, att han tycker det är lite läskigt, han viker öronen lite bakåt och går helt sonika iväg, jag ryter i ett SITT och då sätter han sig, men då hade han flyttat sig ca en meter mot rutan?! Men det var en bra transport fram och ett bra sättande, så vi hade kanske haft typ 8,5/9 OM han nu suttit stilla! Men nu blev det såklart 0 i betyg.
 
Inkallningen hade jag till min fasa konstaterat att det är röst ELLER handtecken?! Hade varit skönt att kunna förstärka med ett handtecken, men icke!
 
Lämnar och han sitter fint, jag kallar in och han kommer i bra fart, jag tar i rejält och ropar "stå" och han tvärnitar?! Så himla snyggt!!! Sen kallar jag in igen och han har samma fina fart in, gullehunden! Det blev en 9:a i betyg med kommentarerna: Bra tempo, Bra ställande, önskar bättre tempo vid ingång. Inte  dagens höjdpunkt!
 
Sen är då dax för rutan....gissa om Spajk redan sett den??? Ställer upp och han tokspringer iväg på mitt kommando, går "som vanligt" till vänster hörn och kollar, när jag kommenderar ligg går han in i mitten och lägger sig?! Jag börjar gå mot rutan och då helt plötsligt ställer han sig upp och går runt i rutan??? Jag säger ligg igen och då sätter han sig :( Domaren såg inte att han faktiskt satt inne i rutan, så vi fick ännu en nolla.... Men han har så fin fart ut till rutan, och han har aldrig gått upp?!?? Menmen, allt kan hända på tävling!  
 
Sen var det hopp-apport, han har brukat tjuva och springa bredvid på vägen tillbaka, men idag ingen tendens till det! Fint ut, tvekar vid apporten och blir stående med apportern i munnen, jag kommenderar hopp och då kommer han fint hoppande tillbaka... Betyg 6 med kommentaren, Dåligt upptagande, blir stående. DK. Bättre ingång önskas.
 
Nästan samma sak vid metallen, fint ut, men blir stående och tvekar "Ska jag verkligen ta denhär???" Betyg 7 med kommentaren "Dåligt upptag, dåligt avslut, i övrigt bra"
 
Sen var det ju problembarnet vittringen :( Han springer ut sååå fint, letar och tar upp en pinne som han kommer med, eller iaf en bit, sen kommer han på "just ja, jag har ju inte kollat resten" så då vänder han tillbaka och börjar typ smaka på ALLA pinnar?! Jävla skit! Sen fick jag höra att han tagit rätt från början, så hade jag bara ropat på honom där så hade vi haft betyg!
 
Men det känns iaf skönt att han tog rätt, vi måste ta oss en rejäl funderare på hur vi ska jobba med vittringen.....jag har en teori om varför det blir knasigt!
 
Fjärren har han varit lite tveksam på, men idag gör han alla skiften! Tyvärr flyttar han sig en längd framåt, så det blir bara en 7:a i betyg :(
 
"Trevligt ekipage som ibland tappar koncentration i moment. Utför fint när han håller ihop"
Inte illa av en domare i nordiska ;)
 
För att summera så gjorde han allt, och hade det varit en vanlig dag hade vi alltså haft betyg på allt, det hade ändå inte räckt till ett förstapris, just nu är vårt stora problem apporteringarna, men det hänger ihop tror jag, jag har bråkat lite med vittringen och då är det klart att det blir knas i lilla kelpie-hjärnan när han helt plötsligt får gripa snabbt och komma!
 
Jag får inte glömma att han "bara" är 2,5 år.... Vi har många år framför oss och jag vet ju av tidigare erfarenhet att vi behöver tävlingsrutin, han verkar inte "gå ner" sig på tävling så vi kör några fler tävlingar till.
 
Det jag tar med mig är såklart inkallningen och sittande i grupp, sen vet jag ju att han kan göra allt, så vi laddar om och kör på lördag igen!
 
Tjing!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar