måndag 15 oktober 2012

Tur helgen har två dagar!

 
Korningsdax !
 
Det är tur att helgen har två dagar, tävling i lördags och sen hem och packa om för att åka vidare till Finnåkers kursgård där vi hade bokat rum för att tiiiiidigt på söndagen vara på Örebro BK för korning!
 
Måste bara säga några ord om Finnåker, vilket underbart ställe!! Ta en koll på deras hemsida här!
 
Fantastiskt vackert ställe, lugn och ro och en underbar miljö! Kan varmt rekommenderas! Tyvärr var vi bara där när det var mörkt :( Kom rätt sent på kvällen och åkte som sagt tidigt.
 
Men nåväl, målet för resan var ju korningen, spännande värre!
 
Jag var faktiskt inte så rackarns nervös, det är ju väldigt lite jag som förare kan påverka! Men liiite nervös var jag, det är ju en viktig bit för avelsutvärderingen, så man vill ju inte direkt tabba sig så hunden tappar poäng p.g.a klantig förare?!
 
Det är ett engagerat gäng kullsyskon, 6 stycken som kom på MT, varav två bor i Norge! Alla 6 som kom blev godkända på mentaldelen, rätt häftigt! Sen var vi 5 som gjorde exteriören och blev godkända, den sista hunden är krypt. och då har jag full förståelse att man avstår exteriören.
 
Vädergudarna var INTE på vår sida, askallt och regn :( Inte kul alls!
 
Jag ska erkänna att jag är rätt oinsatt i vad MT är, alltså jag vet att det är ett test och att man tittar på hunden  och bedömmer hunden, men så mycket mer vet jag faktiskt inte?! Jag överlåter med varm hand detta åt folk som har intresse för det. Men för den delen är jag inte ointresserad av vad som finns i hjärnan på våra vänner! Jag har rätt bra koll på vad JAG värdesätter för egenskaper, å till min hjälp har jag ju då både MH och MT. Det kan låta lite konstigt kanske, klart jag är intresserad av min hunds mentala delar och även av syskon och föräldrar! Men inte så att jag engagerar mig i att hålla på med det och arrangera och så, det finns så många andra som gör det bättre!
 
 Jag läste på lite innan så jag visste iaf ungefär vilka moment som ingick, alltid något :)
 
Nicklas filmade alltihop, men det är ju vansinnigt dåligt ljud då det regnade hela tiden :(
(Filmen kommer i ett annat inlägg, det tar ju sjuuuuuuuukt lång tid att ladda upp den och jag orkar inte vänta!)  
 
Själva momenten då, ja såhär gick det!
 
Samarbete/Lek
Föremål/Förare - 5 - "Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek"
 
Föremål/TL - 3 - "Leker själv, kommer tillbaka efter upprepade uppmaningar från TL
 
Gripa
Ta tag, 5 meter - 5 - "Griper direkt med hela munnen"
 
Ta tag, 40 meter - 5 - "Griper direkt med hela munnen"
 
Gripa
Slita dra 5 meter - 5 - "Drar emot under hela momentet"
 
Slita dra 40 meter - 5 - "Drar emot under hela momentet"
 
Förföljande - 5 - "Startar med hög fart - målinriktad"
Gripande - 3 - "Griper tveksamt eller med tidsfördröjning
 
Uthållighet - 3 - "Jobbar i 30 sekunder"
 
På första delen ska hunden ha minst 50 poäng för att bli godkänd, Spajk landade på 144 och är således gott och väl över gränsen! De sex stycken 5:or han fått är alltså max-poäng, jättekul!! Bättre än jag väntat mig! Men å andra sidan så gillar han att kampa.... Han har alltid gillat det och jag har ju alltid mer eller mindre använt det i belöningen!
 
Nästa del är lite mer svår att förklara...jag skriver det papperet visar så är det fritt för tolkning!
 
Social självsäkerhet - 5 - "Är socialt säker i alla situationer"
 
Social nyfikenhet - 4 - "Besvarar när figurant bjuder"
 
Socialt samspel - 1 - "Svarar ej på lekinvit"
 
Handlingsförmåga - 3 - "Löser uppgifter i de flesta siutationer"
 
Anpassningsförmåga - 4 - "Hög intensitet i några testsituationer"
 
Koncentration - 3 - "I huvudsak koncentrerad, men med avbrott i flera situationer"
 
Avreaktion - 4 - "Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer"  
 
Minnesbilder - 5 - "Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden"
 
Rädsla - 3 - "Viss rädsla. Undanmanöver - avståndsreglerar"
 
Aggressivitet - 5 - "Visar måttlig aggression"
 
Nyfiken - 3 - "Går fram med hjälp"
 
Skott - "Ingen reaktion, kontroll första skottet"
 
Imponer-/Hotbeteenden - " Inga imponerbeteenden"
 
Om man ska titta på de kategorier som ger högst poäng så är det social självsäkerhet där Spajk alltså ligger på maxpoäng. Sen är det handlingsförmåga och där fick Spajk bara en trea, jag förstår inte riktigt vad som menas?! Men en trea är ju bättre än ett och två! Högst poäng är det också på koncentration där han fått ännu en trea, och det hade tydligen att göra med att han ibland "släpper" det som händer för att kolla på annat, om jag minns rätt förståss!
 
Avreaktion ger också högst poäng och där har han fått en fyra, han reagerar men avreagerar rätt snabbt, helt okej avreaktioner i min värld! Klart hunden får reagera, men sen måste dom släppa det som hänt och gå vidare!
 
Summan på del 2 blev alltså 298 poäng vilket ger en totalsumma på 442. Gränsen för godkänd är 300, och gränsen för väl godkänd går vid 480, så han är ju betydligt närmare VG än G :)
 
Som sagt, jag har inte riktigt full koll på vad alla fina ord står för, men jag tycker han skötte sig utmärkt! Mest nöjd är jag faktiskt med första delen, kanske helt enkelt för att jag förstår den bättre än andra delen?!???
 
Vi gjorde exteriören också, där står det ua= utan anmärkning på nästan hela protokollet utom på:
 
Helhetsintryck där han är ngt högställd
Kinderna som är ngt omarkerade
Haka/Underkäke som är ngt omarkerad
Spårvidden fram är ngt trång (han är alltså smalspårig, ungefär som järnvägen mellan Västervik och Ankarsrum ;) )
Han har något kort steg bak (vilket hela kullen hade?!??)
Å så har han då lite vita tecken
 
Han är också mätt till 52 cm hög, 59 cm lång och har ett bröstdjup på 24 cm!
 
Så efter söndagen kan han tituleras KORAD TJH(FM) Meringas Isengrim!
Bästaste lilla Spajken!!
 
Vi har ju haft ett heeelt fantastiskt år och än är det inte slut :)
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Stort GRATTIS till jättefina poäng. Fina poäng på viktiga delar. :)

    SvaraRadera