söndag 14 oktober 2012

Lydnadsklass 3!

Skam den som ger sig :)
 
Efter att ha funderat och resonerat lite med mig själv så kom jag fram till att vi skulle åka till Edsbyn i lördags, vi har ju goda minnesbilder från just Edsbyn :)
 
Dessutom hade jag finsällskap av Camilla och Yoda!
 
Jag hade bestämt att vara glad, och försöka vara glad även om det går tokigt, allt för att han ska ha en positiv minnesbild av att tävla.
 
Börjar med sittande, jättefint en 10:a, fast han "trampade om" en gång...men sitter så fint och stabilt
 
Platsliggningen, han ligger typ 1 meter från en utsuddad spånfläck...men ligger ändå stilla och jättefint även där en 10:a!
 
Fria följet kändes stundtals jättebra och stundtals riktigt kass :( Vi måste hitta ett bra sätt att få lite mer "tryck" i det! Vi får bara en 6:a :(
 
Sättandet var klockrent, en 10:a!
 
Inkallningen likaså, en 10:a :)
 
På rutan sprang han så fint ut, men lägger sig inte?!?? Jag fick säga ligg typ 3 gånger?! Jag trodde nästan att han skulle gå upp när jag gick emot han, men icke! Jag har ju bråkat lite på han just I rutan, så det var nog därför han strulade lite... Men iaf 8,5 i betyg!
 
Hopp-Apport, får vi 9,5 :) Fint ut, griper fint och kommer in, sitter liiiite snett....
 
På metallen händer det grejer :) Ut fint, stannar, tittar på mig, tvekar....skäller?!?? tar apporten snett och kommer lufsande?! Betyg 5,5..... Även på just metallen har vi haft en diskussion om hur man ska bete sig.....
 
Vittringen då.....ut fint, hugger första bästa, släpper och kollar av alla innan han sen vänder in till mitten och tar rätt :) Betyg 8, lätt tugg! Just där och då struntade jag fullkomligt i vad tugg hette, han tog rätt OCH han analyserade :)
 
Å så då fjärren......i rät linje MOT rutan, så gissa vad Spajk hade siktat in sig på?????? När jag lägger ner han så kastar han sig framåt i ligg, och redan där har han liksom flyttat fram :( Sen blev han osäker på stå, och jag ville inte ta i för mycket för då hade han laddat rakt till rutan?! Så dels fick vi sega skiften och dels flyttade han fram, men vi fick iaf en 5:a!
 
På helheten fick vi 8, med kommentaren "trevligt ekipage" kul!
 
Av planen och jag belönade massor!!! Världens bästa Spajk ahde ju inte nollat något, men jag räknade lite snabbt och konstaterade att jag nog skulle landa på typ 248 poäng :( Besviken såklart, men ändå sååååå himla nöjd!
 
Han var glad och pigg, svansen gick hela tiden och han hade ROLIGT på planen!
 
Jag hade tjuvkikat lite på de andra ekipagen, och det var lite nollor här och där, så jag tänkte att jag iaf får trösta mig med att vinna ;) Men när det var dax för prisutdelning så ligger det minsann en förstapris-rosett framme?!???? Jag vågade verkligen inte tro det, men jodå, på 257,5 poäng har vi sopat hem ett förstapris i lydnadsklass 3 :D

Underbaraste lilla Spajken!!!
 
Ingen större marginal, bara 1,5 poäng, men ändå :) Så vi har under 2012 tagit förstapris i lydnadsklass 1, lydnadsklass 2 och så nu i lydnadsklass 3 :) Inte illa för att bara vara typ 2 år och 4 månader!!!
 
Jag hade ju som sagt Camilla med som sällskap, hon och lilla Yoda skulle debutera i lydnadsklass 1, och vilken debut! Hon sopade banan med alla och vann på 184,5 poäng!
 
Såklart var vi tvunga att ta en fin bild på de två klassvinnande kelpiesarna :)



Ja, inte lätt att fota, men roligt blev det!!
Ingen längre utläggning, men iaf en snabbuppdatering!
 
Tjingeling!
 
PS. Vi var ute på korningsbanan idag, söndag, 442 poäng + gk exteriör ger oss titeln KORAD, film och inlägg kommer i morgon :) DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar