fredag 28 september 2012

Lästips!

Spajk´s uppfödare Maria har en blogg, och hon har skrivit värsta fina inlägget om Spajk!
 
 
Jag letade en tävlingshund......och jag fick en tävlingshund!
 
Känns helt underbart att få resultat för alla timmar på brukshundklubben, timmar inte bara med Spajk utan också med både Arrac och Dizni.
 
Det är så härligt att ha en hund som vill lära sig saker och som ser glädjen och nyttan av att vara med mig och att göra saker tillsammans! Det är inte så svårt att prestera när man har en hund som säger "jag vill, jag vill" eller "kom igen matte, vi gör något tillsammas"
 
Jag tror att Spajk hade presterat lika bra på träning/tävling i vilka händer som helst, så jag tror inte jag kan ta åt mig så mycket av äran, han bara är sån...
 
Ett synnerligen gott resultat av ett noggrant avelsarbete helt enkelt!
 
Jag har en belöning han vill ha, gör han rätt får han belöning, ingen behöver ju vara einstein för att räkna ut det!
 
Jag har ju gjort på samma sätt med Spajk som med Dizni, å det är ju milsvid skillnad på resultatfronten! Så därför vill jag absolut inte framhäva mig själv som nån hund-dressör av rang...med bra hundmaterial är det lätt att vara hund-dressör!
 
Men låt för all del ingen skugga falla över Dizni, hon är en helt underbar hund! Men nån tävlingshund är hon inte, jag kan inte erbjuda henne något som hon finner så åtråvärt att det är värt att anstränga sig för. Faktum är att sen Spajk kom farande in i livet uppskattar jag henne än mer, hennes stabilitet och lugn är helt fantastiskt! Att hon sedan är en fantastisk fm-hund gör ju inte saken sämre!  
 
Jag kan meddela att sex timmars eftersök gjorde liten Spajk trött...han sov gott på kvällen och jag tror t.o.m. att det fortfarande sitter i, idag på träningen var han faktiskt lugn och sansad?! Han tänkte INNAN han agerade, vilket inte tillhör vanligheterna!
 
Han har dessutom en rätt impulsiv matte, så vi får se hur detta slutar :) Spänande värre!
 
Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar