onsdag 19 september 2012

Kors i taket?!

Ja, tänk, två dagar med inlägg :)

Fast nu tänkte jag bara dela med mig av ett underbart recept på müsli! Jag gör den på jobbet, ofta! Men om jag ska erkänna så är det inte min müsli som är bäst, utan Jerker´s....för han bränner den lite så den blir knaprig....Nu har Jerker tyvärr slutat, så nu får dom hålla tillgodo med min "icke-brända"

Jag gör iaf müsli hemma också, billigt och framförallt inte så rackarns söt som den färdigköpta, även om den hemmagjorda för all del innehåller både honung och vaniljsocker....

Nåväl, här kommer receptet!

1-1 1/2 dl vanlig olja, av förklarliga skäl INTE olivolja ;)
1-1 1/2 dl honung, jag har testat både flytande på flaska och i burk, kniper det går det att ersätta honung med sirap, men då i mindre mängd!
2 msk vaniljsocker

Olja, honung och vaniljsocker värms i en stor kastrull på spisen tills det blandat sig, sen häller man i typ 2 liter grynblandning, det är inte så noga med mängderna, men alla gryn skall vara genomfuktade av oljan/honungen/vaniljsockret.

Sen ska hela härligheten in i ugnen och rostas, 150 grader i typ 30 minuter, rör om då och då.

Det är liksom själva bas-receptet, sen är det bara att exprimentera!

Jag har testat att ha i kanel eller kardemumma i oljan, kanel är bäst! Typ 2-3 matskedar. Jag har blandat i krossade linfrö i grynen, likaså russin. Lite nötter är inte fel att ha i, torkad frukt funkar också! Roligt att göra tillsammans med "ungarna" och så går det att individanpassa för vad man är sugen på just nu!

Ja, det var allt för nu, håll tillgodo!

Det är bara fantasin som sätter gränserna :)

2 kommentarer:

  1. Å den här lärde jag mig när jag arbetade på dagiset i Boda, det är super gott.

    / Camilla

    SvaraRadera
  2. Måste prova hemma, grynblandning, är ett havregryn el vad använder du?

    SvaraRadera