torsdag 5 juli 2012

Världens bästa Spajk!

Idag var det tävlingsdax!

Jag var jätteoladdad...vi var på Åsen hela dagen och Spajk for omkring som vanligt. Nog för att han har energi nog, men en hel dag i gassande sol och nästan ingen vila kändes lite väl mycket som att utmana ödet....

Men jag åkte iaf iväg, på vinst och förlust! Det var några fler NBK-ekipage anmälda så det var massa trevligt folk på plats och då känns det ju genast mycket bättre :)

På PM'et stod jag som startnr 1, men väl på plats visade sig att jag hade nr 2, mitt hatnummer!

Iaf, platsen var lite rörig, en hund gick upp innan vi ens hunnit ut till 30 meter, hur fasen tänker man då? Enligt andra var det inte första gången det händer heller...den gick och strosade runt framför dom andra hundarna, den kissade lite innan ägaren kunde hämta den...

Iaf så låg Spajk fint, ett snabbt läggande och ett fint uppsitt, skönt! Han låg dock och tokstirrade på rutan större del av tiden :(

Fria följet kändes inte alls bra, han var i sin egna värld och så fort vi gick mot rutan så laddade han igång på den! J*vla skit!

Men iaf 8 i betyg, snällt! Eller så såg det bättre ut än det kändes?

På läggandet får jag kommendera två gånger, första gången gör han en tendens till att ruscha till rutan!!? Så jag kommenderar en gång till, då kastar han sig ner så fint! Uppsittandet är också fint, skönt men då tyvärr en nolla. Vi har aldrig nollat läggandet, men nån gång ska väl vara den första!

Inkallningen var så fin! En klockren 10:a

Å så då rutan....full fart rakt in, sen går han ut och rundar konen längst bak till vänster innan han går in och står fint på mitt kommando! Hur fasen får jag bort hans lilla extrasväng?? Iaf en snäll 10:a i betyg.

På apporten är det full fart ut, snyyyyyggt gripande och galopp in, liiite snett avslut men 9:a i betyg, tack för det!

På hoppet går han snett till höger, men sätter sig fint och på återhoppet gör han världens mastodonthopp, jag hinner tänka att han kommer att landa rakt PÅ hindret, han hoppar liksom snett tillbaka och slår då i hinderstödet?! Då kan det bara bli 8:a i betyg :(

Sen avslutning då fjärren, han gör alla skiften, men lite för långsamt för att jag ska vara nöjd, men inga dk, bara röstkommando :) 9,5 i betyg, helt okej!

Som helhet fick vi en 8:a!



Men även om betygen är helt okej så kändes det inte alls bra!! Jag fick känslan av att han "gick mig ur hand" som man skulle säga om en häst...Iof så är han lite så överlag nu, "testar" lite, så nu är det uppskärpning på den fronten!

Här kommer då kommentarerna om det går att läsa?

Jag trodde aldrig det skulle gå att få ett förstapris med nollat läggande? Så jag var rätt säker på att vi skulle få typ 158 poäng, men när dom ropade upp fjärdeplacerade hunden på 156,5 poäng och sen trean på 162 poäng så var jag ju liksom home safe :) Sen att vi vann är ju bara bonus, men rätt kul!  



Vi är anmälda till Mora i morgon, vi får se om vi åker, jag vet att hunden som gick upp är anmäld...jag tänker INTE utmana ödet! Vi får se om vi åker, vi behöver ju all tävlingsrutin vi kan få, jag o världens bästa Spajk!

Nu ska jag ställa pokalen i pris-skåpet och krypa till sängs!

På återseende!  

5 kommentarer:

  1. Duktiga ni är!!!!
    och det här med att gå ut hand, det kan Ochra fortfarande göra om jag inte sätter nageln i ögat på henne på uppvärmningen :S

    SvaraRadera
  2. Så duktiga!!
    Grattis igen =)
    //Anna & Lovis

    SvaraRadera
  3. Grattis !! Duktiga ni är ! / Helena Jösta Lara å Virus

    SvaraRadera
  4. Heja Carolin o Spajk!! Grattis!

    SvaraRadera
  5. Grattis till fina poäng trots 0a på läggandet.
    Synd på känslan, men tänk vilka superpoäng ni kommer få när känslan är på plats oxå :D
    Emma med Maxi och Domino

    SvaraRadera