måndag 2 juli 2012

En hundig dag, eller rättare sagt, flera hundiga dagar!

Det blir en del hundträning nu när jag är ledig, tror hundarna gillar det :) Båda får sin beskärda del av träning!

Dizni har ju sin hälta som vi efter bästa förmåga försöker råda bot på...jag lovar att jag ska berätta hela historien! Spajk har jag ju lite andra mål för, det är så mycket som ska hinna tränas ju!

Just nu ligger fokus på de kommande lydnadstävlingarna, mycket rutan och fjärr, vi har tappat lite tempo i fjärren, han gör varje skifte men inte så snabbt som jag skulle vilja... Rutan gillar han :) Han "letar" själv upp rutan när vi ställer upp, han har full fart och full fokus framåt och han står stabilt i rutan. MEN han har ibland en tendens att först springa rakt in i rutan och sen vänder han ut åt vänster, tar några steg och stannar såååå fint, fast då utanför rutan?! När jag sedan väntar ut han, typ nån sekund, då går han in och stannar i mitten av rutan?! Tips mottages tacksamt!!!

Om jag däremot ropar "stå" när han är på rätt ställe kan han liksom vända upp mot mig, och då hamnar han ibland utanför rutan, då har jag ju sagt mitt "stå" och vill då att det ska vara  just stå och att han inte ska/får flytta sig mer efter det...jag vill inte ha nått tjat vid rutan, min tanke är "ställd hund står" så jag måste fundera ut nå annat....det känns ändå bäst att han själv "hittar" in i rutan och där invänta nästa kommando.

Jag vill verkligen gå vidare till trean, fast först ska vi satsa på högre bevakning :) Ska visst bara fixa lite kryp, lite skall, lite tungapportering, lite framåtsändande....typ ;) Men som uppfödare Maria sa, jag har ju ett helt sommarlov på mig!

Vi kör en del framåtsändande, vi har bara kört sakta-gåendet än så länge, han hittar och behåller riktning jättefint, stundtals går han såååå fint, ibland går det lite fort och då gör vi om och gör rätt :) Jag vill att han ska tänka "aha, om jag bara går rakt fram så kommer belöningen" ett tänk vi körde på när det gällde framförgåendet och då funkade det fint, så nu kör vi samma modell här också!

Spåret är då inget problem....idag blev det nästan 2 km, 20 skogspinnar/apporter och nästan 2 timmar liggtid....50 minuter senare hade vi hittat 17 pinnar och slagit ihjäl sisådär 3 miljaders myggor/bromsar/flugjälvar. Han jobbade såååå fint, trots att det var tokvarmt! Visst att han de sista hundratalet meter inte direkt låg på i linan så kom han framåt och jobbade hela tiden! Bästaste spårkillen! Alltså, jag har inte sett så många hundar i spårarbete, förutom kursares hundar och det är ju inte samma sak, men brukshundar har jag inte sett så många, men när jag går i linan bakom Spajk så har jag aldrig någonsin tvivlat på han, han har löst alla spår, då menar jag ALLA spår vi gått under hans två-åriga liv. Visst har vi sprungit över apporter, vi har haft en rejäl tapp som vi löste med gemensam ansträning.

Jag är fånigt nöjd med hans arbete i spåret, vi har ju alltid haft en tydlig strategi med hans spårande och målet är just att vi i alla lägen ska lita på han i spåret. Vi började tidigt med spåret, noga och sakta lärde vi han spåra i lagom tempo och att markera det han hittar i spåret...enkelt va?!?

Som sagt, fånigt nöjd, sen är absolut inte jag någon expert på spår, jag har läst en hel massa böcker, lärt mig massor av Dizni, det finns säkert folk som skulle säga att han är en usel spårhund, men i mina ögon är han en superbra spårhund, noggrann, målmedveten och lagom självständig för att själv lösa svårigheter, men samtidigt så samarbetsvillig att han gärna markerar det han hittar! Som sagt, JAG är nöjd med det vi åstadkommit, och det är väl det viktigaste?! Nästa steg är upptagsträning, hittills är det övervägande majoritet för bakspår, men det är ju inte så konstigt när vi inte tränat!?!

Dizni har också fått spåra, ca 400 meter med upptag från patrullering, fina skrutt jobbade så bra i värmen, plockade pinnarna såååå fint, gick över vinklarna lite men hittade självständigt tillbaka! Sakta men säkert tar hon sig fram, hon har ett helt annat sätt att spåra än herr S, med Dizni går jag längst ut i linan och låtsas att regnar, typ! Hon jobbar bäst när hon får jobba själv, möjligtvis att hon kommer in med apporterna för att få en godis, eller två, eller tre eller ett helt gäng :P Hon tar sig framåt men för en oinvigd skulle man tro att hon bara gick på promenad, för hon dammsuger ju inte direkt spåret, utan lufsar mest runt men tar sig framåt och hittar grejerna, så det är ju gott nog! Hon var så nöjd efter sina 400 meter!

Vi körde ett uppletande igår på en ruta som var 30x50 meter, 30 bred och 50 djup. Spajk fick 4 föremål som han hämtade in jättefint, sprang runt tills han hittade vittring, sen jobbade han in i vittringen till han hittade grejen, sen kom han i full fart in och lämnade av, tjusigt! Dizni fick två föremål, hon vindade fint och kom också hon i bra fart in med grejerna!


Lite osammanhängande text kanske, men håll tillgodo vettja :)

I morgon har vi tävling på klubben, jag ska ha hand om sekretariatet, kul!

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar